31 januari 2012

Prestationsångest

Igår fick jag prestationsångest, det jag håller på med kändes bara skit och som om en 5-åring hade gjort det bättre. Ville mest bara skrota allt och börja om, även fast jag inte har tid eller tillgångarna till det. Valde istället att gå och lägga mig och sura.
Kändes mycket bättre idag när jag kom ner från loftet och tittade på det och nu när jag är färdig känns det ännu bättre men det jag kom att tänka på var:
Hur kommer man över prestationsångesten?
Jag brukar oftast ge upp när ångesten slår till vilket, speciellt om jag nu vill jobba med något inom grafisk design, jag måste komma över.

Hur kommer man över prestationsångest? Någon som har något tips?

1 kommentar:

  1. Jag har också väldigt mycket prestationsångest i allt jag gör. Jag trodde att det skulle bli ett stort problem när jag började jobba som snickare/målare, och viss märks det av, ibland kommer stora vågor prestationsångest och det är hemskt eftersom man sitter i den där situationen att någon har köpt tjänsten av mig och förväntar sig en viss kvalité. Men fördelen med att man jobbari den situationen är att man fortsätter med det man har sån ångest över, för man har inget val. Jag tror man lär sig att lita på att det man gör brukar bli bra och man får liksom rida ut ångesten (vilket ju är tipset om all ångest, inte bara prestations, att man ska möta den, för ångest strannar inte för alltid, och man lär sig att det inte är något farligt). Att ha ett yrke där min prestationångest ofta dyker upp har hjälpt mig jobba med min prestationsångest och jag har lärt mig att bemöta den och hur jag ska tänka när den kommer och jag har nog även mindre prestationsångest nu. Men jag förstår dig, jag hade förut, och har säkert ofta nu också, prestationsångest i allt jag gör, men ju oftare man möter det och bara kör på ändå och litar på att en brukar göra bra ifrån sig, så blir den mindre med tiden. Jag tror det kommer gå lättare när du börjar jobba. Iaf efter ett tag.

    SvaraRadera